Een schoolondersteuningsplan beschrijft hoe een school ondersteuning biedt aan leerlingen die extra hulp nodig hebben. Het plan omvat verschillende onderdelen:
- Doelstellingen: Wat de school wil bereiken met de ondersteuning.
- Ondersteuningsaanbod: Welke vormen van hulp en begeleiding beschikbaar zijn, zoals remedial teaching, logopedie, of psychologische ondersteuning.
- Organisatie: Hoe de ondersteuning wordt georganiseerd en wie erbij betrokken zijn, zoals leerkrachten, ondersteuningscoördinatoren en externe specialisten.
- Evaluatie: Hoe de effectiviteit van de ondersteuning wordt gemeten en verbeterd.
Het doel van een schoolondersteuningsplan is om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.
Hoe ziet de ondersteuning op school eruit?
Scholen in Apeldoorn en omgeving hebben met elkaar afspraken gemaakt over welke ondersteuning ze bieden aan hun leerlingen. Doel is dat iedere leerling passend onderwijs krijgt. Voorwaarde is dat school een veilige plek biedt waarin leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen.
We hebben twee soorten ondersteuning. De eerste soort is de basisondersteuning. Dit is hulp die alle leerlingen kunnen krijgen. Deze hulp is vaak in de klas en hoeft niet op papier te staan. Bijvoorbeeld extra uitleg of hulpmiddelen, begeleiding bij plannen van huiswerk of aangepaste toetsen.
Sommige leerlingen hebben niet genoeg aan de basisondersteuning. Voor hen is er de extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning is begeleiding op maat en duurt vaak langer. Hiervoor wordt meestal een OPP (ontwikkelperspectiefplan) gemaakt. In zo’n plan staat:
- wat de leerling kan leren.
- welke hulp of begeleiding nodig is.
- welke doelen de leerling wil bereiken.
- hoe de school hierbij helpt.
De basisondersteuning geldt voor alle scholen, de extra ondersteuning kan per school verschillen. Hieronder staan voorbeelden van basisondersteuning en extra ondersteuning.
| Basisondersteuning | Extra ondersteuning | |
| Leer- en studievaardigheden | De docent kan zowel in als buiten de klas problemen met leer- en studievaardigheden herkennen en leerlingen hierbij in en buiten de klas ondersteunen. Bijvoorbeeld: leren leren, samen plannen van het huiswerk, meedenken over mogelijke hulpmiddelen, omgaan met tegenslagen enzovoorts. | Leerlingen die grote problemen hebben krijgen persoonlijke begeleiding buiten de klas van een specialist. |
| Taal | Docenten herkennen lees- en spellingsproblemen en passen lessen en toetsen aan De school volgt deze leerlingen goed. | Leerlingen met ernstige leesproblemen krijgen langdurige hulp, zoals behandeling van dyslexie. Diagnostiek en de behandeling van dyslexie. |
| Rekenen | Docenten herkennen rekenproblemen en passen lessen en toetsen aan De school volgt deze leerlingen goed. | Leerlingen met ernstige leesproblemen krijgen langdurige hulp, zoals behandeling van dyscalculie. Diagnostiek en de behandeling van dyscalculie. |
| Begaafde leerlingen | De docent kan zowel in als buiten de klas begaafde leerlingen herkennen | Diagnostiek |
| Docenten passen de les aan door extra uitdaging, versnellen of verdieping. De school herkent leerlingen die onderpresteren en helpt leerlingen hierbij. | Speciale leertrajecten voor sommige (hoog)begaafde leerlingen | |
| Schoolaanwezigheid /verzuim | De school registreert verzuim. De school houdt leerlingen die vaak of lang verzuimen in de gaten. De school zet zich in om zoveel mogelijk leerlingen aanwezig te laten zijn in de lessen De school schakelt waar nodig de leerplichtambtenaar of de jeugdarts in | De school biedt een aangepast rooster als een leerling lang afwezig is. Dit kan binnen of buiten de school zijn. |
| NT2 | De docent helpt NT2-leerlingen met extra uitleg, woordenboeken en opdrachten in eenvoudige taal. Leerlingen krijgen soms extra tijd bij toetsen. | De school geeft leerlingen extra begeleiding door een NT2-begeleider gericht op taal, omgangsvormen en zelfredzaamheid. |
Op de school is een ondersteuningsteam. Dit ondersteuningsteam kan meer informatie geven over de basisondersteuning en extra ondersteuning.
Ook zijn er vanuit SWV basisafspraken gemaakt. Dit betekent dat alle scholen binnen het SWV tenminste deze vormen van ondersteuning bieden. Om deze afspraken in te zien klik je hier.